Sztuka w przestrzeni handlowej, czy to się może udać?

Sztuka w przestrzeni handlowej, czy to się może udać?

2021-02-19

Miastem, które najbardziej kojarzy się ze sztuką w Polsce, jest Warszawa. Centrum handlowe jest jednak jednym z ostatnich miejsc, gdzie bylibyśmy skłonni jej szukać. Jednak mariaż sztuki i dużych powierzchni handlowych jest coraz częstszy. Jak to wygląda w praktyce?

Twórca w przestrzeni handlowej

Zachód Europy już lata temu przetarł szlaki sztuce w miejscach handlowych. Przestrzeń tego typu od dawna nie kojarzy się wyłącznie z zakupami, usługami, czy też rozrywką. Aspiracje jej administratorów idą znacznie dalej. Na Lazurowym Wybrzeżu funkcjonuje Polygone Riviera. Jest to pierwszy z nowej kategorii „lifestyle malls”, gdzie klienci spacerują otoczeni dziełami sztuki. Dzieła twórców towarzyszą w pasażach handlowych, w drodze do konkretnego sklepu, czy restauracji. W innej części świata, Bejrucie, Centrum handlowe Aïshti poza częścią handlową ma także powierzchnię wystawienniczą. To obszar ponad dwa razy większej od warszawskiej Zachęty.

Wystawa w drodze na zakupy

W Polsce nie zawsze sztuka jest tam, gdzie centrum handlowe. Warszawa nie stworzyła dotąd tak charakterystycznego miejsca jak poznański Browar. To najbardziej znany przykład połączenia handlu i sztuki. Obok sklepów stworzono tam galerie sztuki, a klienci mają okazję podziwiać także różnego typu wystawy. Już od pewnego czasu pojawia się w przestrzeni publicznej ciekawy trend. Sztuka wychodzi poza enklawy luksusu i pojawia się w miejscach, które do tej pory nie były z nią kojarzone. Nowoczesne dzieła w ten sposób nobilitują przestrzeń, w której się znajdują.

Skąd zainteresowanie centrów handlowych sztuką?

Na mapie sztuki w przestrzeni handlowej pojawiła się Warszawa. Centrum handlowe to coraz częściej miejsce, w którym odbywają się wystawy, np. fotografii. O sukcesie konkretnego obiektu decyduje wiele czynników, również klimat, jaki tworzy. Miejsce, które wspiera sztukę, jest odbierane przez odwiedzających jako ciekawsze, nowatorskie. Nawet jeśli klienci nie są wielkimi miłośnikami sztuki. Centra handlowe nie są w stanie konkurować listą sieci handlowych. Większość z nich ma w swoim portfolio takie same marki. Jeśli zarządcy tych obiektów chcą mobilizować klientów do odwiedzin, muszą inwestować w nowe pomysły. A sztuka jest jednym z nich.

Galeria inna niż wszystkie

Sztuka w centrum handlowym w Warszawie nadaje mu nowego charakteru. Sprawia, że konkretny budynek zaczyna się wyróżniać spośród wielu innych, podobnych. Zamiast budynku szczelnie wypełnionego wyłącznie sklepami i fast foodami. Odwiedzający otrzymują ofertę, w której jest miejsce na refleksję, zachwyt, wyciszenie dla zmysłów. Co pasuje do takiej przestrzeni? Różnego typu wystawy, instalacje artystyczne, ale też warsztaty związane z kulturą. Zarządcy obiektów handlowych mogą stać się nawet współczesnymi mecenasami sztuki.

Wydarzenia artystyczne dodają wartości obiektom handlowym. To dlatego projekty, łączące biznes i kulturę mają przyszłość.